LANGUAGE:
  • Nederlands
  • English
  • Thordon ABS-goedgekeurd schroefasbuisloos scheepsconcept

    ABS-goedgekeurd (schroefasbuisloos) scheepsconcept om reders veel geld te besparen en de oceanen schoon te houden

    Thordon Bearings heeft vandaag de aankondiging verwelkomd door classificatiebureau ABS om Principiële goedkeuring toe te kennen aan het concept "sterntube-less ship", ontwikkeld in samenwerking met het Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute (SDARI), de National Technical University of Athens (NTUA) en Thordon Bearings Inc.

    Het revolutionaire ontwerp vervangt de schroefasbuis van een schip door een onregelmatig gevormde kamer waarmee een kortere, watergesmeerde schroefas kan worden geïnspecteerd en onderhouden terwijl het schip drijft, zonder dat de as in het droogdok hoeft te worden teruggetrokken.

    Hoewel het concept de noodzaak van oliegesmeerde schroefasafdichtingen en lagers - een belangrijke bron van vervuiling van de zee - volledig overbodig maakt, zal het ontwerp reders waarschijnlijk honderdduizenden dollars/euro's besparen aan kapitaal en operationele uitgaven gedurende de levensduur van een schip.

    Vooruitlopend op een door ABS georganiseerd seminar in Athene tijdens de Posidonia-beurs, zei Anthony Hamilton, technisch directeur van Thordon Bearings, dat het concept "een revolutie teweegbrengt in de traditionele afgedichte schroefas van het schip".

    “We begonnen ons af te vragen waarom een ​​schip met een watergesmeerde aslijn een schroefasbuis nodig heeft. Waarom kon de as niet gewoon in de grotere ruimte buiten de schroefasbuis lopen? Deze ruimte is ontworpen in vrijwel alle schepen waar een oliegesmeerde schroefasbuis traditioneel wordt blootgesteld aan zeewater voor koeling. Met een watergesmeerde schacht bestaat deze ruimte nog steeds, maar het is verspilde ruimte.”

    Hamilton zei dat de ruimte kan worden gebruikt om toegang te krijgen tot de schacht voor inspecties, en dat veel van de installatie- en operationele uitdagingen van de schacht "volledig verdwijnen".

    Een schip zonder schroefasbuis heeft een kortere schacht met de krachtbron verder naar achteren. Een extra schotafdichting en een torsietrillingsdemper zijn vereist, maar er is geen achterafdichting en Thordon's COMPAC zeewatergesmeerde lager vervangt het oliegesmeerde lager achter.

    “ABS en de Technische Universiteit van Athene hebben de wiskunde en de techniek erachter gedaan. Ze hebben gekeken naar systeemdrukken, temperaturen, belastingen, geluids- en trillingsniveaus, asuitlijning - alles werkt", aldus Hamilton.

    Craig Carter, VP Business Development van Thordon Bearings, zei: "Er zijn hier enorme besparingen. U hoeft de schacht nooit meer terug te trekken, wat alleen al $ 100.000 aan droogdokkosten kan kosten. We veranderen het ontwerp van het schip of de achtersteven niet, maar door de motor verder naar achteren te verplaatsen, komt er meer ruimte vrij voor lading.”

    Dr. Chris Leontopoulos, directeur Global Ship Systems Center, ABS Athene, zei: "Het gebruik van zeewater om de schroefas te smeren is algemeen bekend, maar het voorgestelde ontwerp gaat nog een stap verder door de schroefasbuis te verwijderen, de aslijnlengte te verkleinen en de motor te verminderen. ruimte en het vergroten van de laadruimte. Het zorgt voor aanzienlijke efficiëntie- en kostenbesparingen voor operators.”

    Neem voor meer informatie contact op met de accountmanagers van Sandfirden Technics, Willem Noor of Joost Glim, sales@sandfirden.nl.

    Evenementen