In 1958 werd de eerste Scania motor verkocht door Laan en Kooy. Een D-6 voortstuwer bestemd voor een Wieringer visserijschip. Het bleef niet bij die ene motor en na 4 jaar werd het succes dat Laan en Kooy met de Scania’s in Nederland boekte bezegeld met een officieel importeurs schap. Sinds 1964 is ons bedrijf dus de importeur voor Scania scheeps- en industriemotoren in Nederland. In 1974 werd er nog een importeurs schap verworven en wel die van Valmet, het huidige AGCO Sisu Power uit Finland. Beide Scandinavische motorbouwers vullen elkaar perfect in range aan en met de maritieme sector als belangrijkste mark groeide Laan en Kooy gestaag.
Op 1 december 1987 werd de naam Laan en Kooy veranderd in Sandfirden Technics. Reden van de naamswijziging was de overname van Laan en Kooy door de Groningse Rederij Sandfirden. Het product palet was inmiddels flink uitgebreid met tandwielkasten en onder andere roeren, stuurmachines, roer propellers en natuurlijk een eigen range scheepsgeneratorsets. In 1995 werd Sandfirden Technics weer zelfstandig. Piet Kooistra, destijds algemeen directeur van het bedrijf, deed een management buy-out en bouwde verder aan de toekomst van het bedrijf.
In 2001 werd het bedrijf overgenomen door Rene Groen, Lex van der Loo en Bart Bakker. Momenteel werken er ruim 60 mensen bij Sandfirden.